Thursday, April 21, 2011

bulan orang buang santau | elakkan makan di luar

Menurut kata seorang Ustaz
bulan 4, 8 dan 12 (april,ogos, dan december)
adalah bulan orang buang santau
jadi berhati2 lah ketika memilih gerai makan
dan sebolehnya elakkan dari makan di tempat yg terbuka.


kenapa bulan 4,8 dan 12 saja?
menurut Ustaz tersebut, santau ni biasanye di simpan dalam 1 botol dan biasanya pada bulan2 tersebut, botol tu penuh dan pemiliknye perlu membuangnye 
kalau tidak, santau tersebut akan terkena pada sanak saudara dan kaum kerabatnya
maka disebabkan itu,mereka akan membuang santau tersebut ke tempat yg terbuka
kerana santau paling mudah disebarkan melalui angin dan udara.

Bilakah tanda santau dapat dikesan?
Orang yg telah terkena santau akan mula berasa tandanya selepas 5 tahun.

Tanda2 awal santau?
Tanda-tanda awal seseorang itu terkena santau ialah rasa perit dan gatal pada tekak yang disertai dengan batuk. Batuk merupakan tanda yang paling lumrah bagi mereka yang terkena santau. Pada peringkat, permulaan batuk disertai dengan pening kepala dan demam pagi dan petang. Batuk ini berlainan daripada batuk biasa. Ia lebih merupakan batuk kering yang memanjang tanpa mengeluarkan kahak.

rujukan : sini 

jadi nk selamat, makan lah di rumah
lebih jimat dan lebih selamat ;D


7 comments:

lydzar said...

penah dengar pasal ni.tp masa tu cuma tau bulan 12 je, tak tau plak bulan 4 ngn 8 poon sekali

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

as salam, nampak nyer bulan 4,8 & 12 kena makan kat rumah lerrr

juelee said...

nak share ye kat belog pasal nie

army4war said...

darah!!?? blog saya pun ada darah tapi saya bukan penyantau kekekekkee...

Anonymous said...

dasyatttttttttt......

MrsYusofhussain said...

ish ish ish..aku baru tau ni....harus hati2 ni

Anonymous said...

[url=http://www.chanel-newzealand.com]chanel nz[/url]
[url=http://www.supra-shoesnz.net]supra shoes[/url]
[url=http://www.chanel-newzealand.com]chanel nz[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com]outlet moncler[/url]
[url=http://www.supra-shoesnz.net]supra shoes[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com]outlet moncler[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com]outlet moncler[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com]outlet moncler[/url]
[url=http://oakleysunglasses-australia.org]http://oakleysunglasses-australia.org[/url]

Sweet Family

Sweet Family
Blog Widget by LinkWithin
 

...::sweet mama::... Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipietoon Blogger Template Image by Online Journal