Tuesday, October 12, 2010

Mengatasi anak suka menangis


Soalan : bagaimana mengatasi anak yang menggunakan tangisan sebagai senjata apabila dia mahukan sesuatu? anak korang ada masalah macam ni tk? bila dia mahukan sesuatu dan kite tk bagi/benarkan, dia akan menangis..lagi kite larang, lagi kuat dia nangis...


Jawapan pakar : Ada hukum yang mengatakan kita akan mengulangi perbuatan yg akan menguntungkan kita. cth mcm kes di atas, budak tu kalo dia nangis, dia akan dapat apa yg dia nak..so dia akan ulang lagi perbuatan tu sbb dia tau mama dia mmg tk tahan/sakit telinga bila dia nangis..

jadi caranya ialah mama nye itu kena reverse the process...maknanya kalo anak tu menangis, biar je dia nangis..jgn bagi apa yang dia nak sgt2 tuh...tahan je...so lama2 budak tu akan paham kalo dia nangis, dia tk dapat..tp pada awalnya mama nye tu pn kena lah tahankan telinga dan tabahkan hati dgn tangisan si anak yg pasti akan menjadi semakin kuat.dua2 pihak akan merasa sgt sukar utk mmbiasakan diri tp percayalah pada hukum alam,,alah bise tegal biasa...belum cuba belum tahu..anda buat anda dapat kekeke

Ada EMPAT PANTANGAN yang sama sekali TIDAK BOLEH kita lakukan dalam menenangkan seorang anak ketika menangis, Ke Empat pantangan tersebut adalah:MEMANJAKAN, MEMBOHONGI, MENAKUT-NAKUTI dan MEMUKUL
.
1.Memanjakan.
Cara ini tentu ada pengecualian. Apabila tangisan sang anak disebabkan karena rasa sakit atau sedih, maka cara ini boleh dilakukan selama tidak berlebihan atau dibuat-buat. Namun apabila tangisan sang anak karena marah atau ingin sesuatu, maka jangan kita memanjakan mereka karena akan membuat mereka berfikir bahwa TANGIS ADALAH SENJATA ampuh mereka. Hal ini sangat penting. Jangan sekali-kali membuat sang anak menganggap bahwa menangis adalah cara jitu agar kemauannya dituruti.

2.Membohongi
Hal ini sangat buruk bagi psikologis anak. Selain sang anak akan ikut menjadi pembohong juga, wibawa orangtua yang suka berbohong akan hilang dimata sang anak. Dan rasa percaya anak akan berkurang pada orangtua. Biasakanlah sang anak menerima keadaan apa adanya

3. Menakut nakuti
Cara ini juga lumayan sering juga dilakukan karena lumayan jitu untuk menghentikan tangisan sang anak. Akan tetapi cara ini mempunyai dampak yang buruk bagi sang anak. Cara ini dapat membuat sang anak menjadi penakut, kehilangan percaya diri, dan pemurung karena merasa takut akan hal-hal yang seharusnya tidak ditakuti.

4. Memukul
Cara ini adalah hal yang paling buruk karena bisa membuat sang anak menjadi trauma, rendah diri, kasar, violence atau bahkan menjadi seorang pembenci.

intinya :
Seorang anak menangis adalah hal yang biasa. Namun apabila kita sering salah dalam mengatasinya, maka dampak psikologis, sifat dan cara berpikir sang anak akan menjadi negatif. Sehingga bagaimana cara kita mengatasi anak yang menangis menjadi hal yang sangat penting.

sumber

8 comments:

Atia Adina said...

atia kalo nangis...malas nak layan...lama2 dia diam sendiri...tapi kdg2 cam kesian plak....ikutkan jer lah kehendak dia....

lydzar said...

selalu jugak taklayan kalau nangis yg mcm ni. tp kalau kt shopping complex, selalu cuba alihkan perhatian dia paad benda lain pulak..

miezaniera said...

ad : tu la biasanya nk tggu lama2 yg tk tahan tu..

lydzar : susah jugak nk wat tk layan tu tmbh2 kt tmpt org ramai..malu je org tgk hehe

mamasue said...

dlm ke empat empat pantang tu...3 mamasue dah langgar pantang...huhuhuhu...mcm mana ni...3 yg pertama tu mmg selalu sgt mamasue bt kt dhiya...yg pukul tu ke jarang...mmg betullan mcm artikel tu kata, nak bg dia diam cepat,kalau tak mmg bingit telinga...dhiya tu pun dah terror dah bab2 berlakon kluar kan air mata ni...

army4war said...

yang penting... saya yang snap gambar qasrina nangis ni hehehehe...

mama rifQy said...

comeynyer die nanges

miezaniera said...

sue : hahaha sama la..susah nk ikut pantang nih..ikut mana dan jer hehe

mira : tima kasih la ye tlg snap gmbr dia heheh

mama rifqy : comei ek? hehe tq

sara said...

Anak saya mmg gunakan nangis sebagai senjata. Tak cukup nangis dia guling2 depan public. Hubby saya yang pakai spec pun di baling nya skg rongak sikit. Tak dapat tahan diri dari pukul.
my hubby terlampasu manjakan sgt..mybe tu sbbnya...

Sweet Family

Sweet Family
Blog Widget by LinkWithin
 

...::sweet mama::... Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipietoon Blogger Template Image by Online Journal