Tuesday, October 26, 2010

Pukul anak


Assalamualaikum..

hari ni nk cite psl pukul anak.

korang rasa korang penah tk pukul anak?

pastu tetiba rasa bersalah..kesian..sbb anak tu masih kecil

tapi cane nk tau dia paham ke tak yg kite pukul tu sbb kite nk ajar dia

bukannye nk sakitkan dia...

aku selalu tertipu dgn tubuh badan Qasrina yg bam bam

mmg sedap kalo cubit dia trutama tang peha dia yg berisi tu

tapi...

bila pk balik umur dia baru 2 tahun lebih...dh boleh pukul ke anak umur camni?

tp kalo tkleh pukul, kite dh marah ngn mulut dia tknk dgr..nk wat cane pulak?


ni ada sedikit info aku ambil dari sini:

Ada beberapa kaedah dalam menggunakan pukulan dalam proses pendidikan seperti :

- Tidak dipergunakan hukuman ini kecuali jika tidak ada cara lain lagi.

- Pendidik tidak baleh memukul ketika dalam keadaan marah , karena dibimbangi akan membahaya dan mencederakan anak.

- Tidak memukul pada bahagian-bahagian yang menyakitkan, seperti:wajah, kepala dan dada.

- Pukulan bukanlah bertujuan untuk menyakitkan , tetapi sebagai pengajaran.

- Tidak boleh dipukul anak yang berumur di bawah sepuluh tahun.Sebagaimana sabda Rasulullah saw :

مُرُوا أَوْلاَدَكُمْ بِالصَّلاَةِ وَهُمْ أَبْنَاءُ سَبْعِ سِنِينَ وَاضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا وَهُمْ أَبْنَاءُ عَشْرِ سِنِينَ وَفَرِّقُوا بَيْنَهُمْ فِى الْمَضَاجِعِ

“Latihlah anak-anak kamu bersolat ketika usianya 7 tahun , dan pukullah mereka (jika tidak mahu menunaikan solat) diwaktu telah berumur 10 tahun , dan pisahkanlah tempat tidur mereka (antara lelaki dan perempuan)”

(Hadis Abu Daud , dinilai HASAN SAHIH oleh Al-Albani dalam Sahih wa Dhoif Sunan Abu Daud : 495)


Perlu diingat , bahawa kaedah pukulan adalah kaeah terakhir digunakan dalam mendidik anak , setelah pendekatan secara nasihat dan teguran tidak mendatangkan kesan pada si anak.

Walaubagaimana pun , anak-anak adalah ibarat kain putih yang tidak mengerti apa pun dalam muka bumi ini…Maka , didiklah ia dengan penuh kasih sayang tanpa ada rasa putus asa dengan meminta bantuan dan pertolongan dari Allah swt….Mudah-mudahan diberikan kekuatan oleh-Nya…in sya Allah.

4 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

aku kadang2 geram, kadang terpukul jugak tempat2 yang aku tercapai :p lepas tu kesian..tapi hubby aku suka menengking instead of pukul sebab abah dia tinggi sket suara dia takut..tapi aku sedih pulak :p

eT said...

urrmmm...kalo boleh skang ni sume kene pakai psikologi...
cam dania pon dah makin wat xtau kalo kite marah dia...
ntah la eh...xcukup pengalaman lagik...huhu

mamasue said...

mamasue n papa ada start pukul dah baru2 ni, sbb kitorg rasa dhiya dah terover manja,smp kita pun ditengkingnya...pukul kt tapak kaki n tapak tangan...tp bile geram sgt tu,mamasue cubit gak kt lengan bahu dia...tp lepas tu mesti mamasue pujuk balik...huhuhu...

Atia Adina said...

atia bila marah sikit terus nangis....tak sempat pukul dah nangis....kadang2 sian plak bila tengok dia nangis sampai tersedu2....tapi kalo tak marah...tak nak dengar cakap plak....mak ad tak bagi marah anak...takut anak tu nanti jadi keras hati...cam mana eh????tul ke?

Sweet Family

Sweet Family
Blog Widget by LinkWithin
 

...::sweet mama::... Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipietoon Blogger Template Image by Online Journal